Persdag vindt plaats op 5 september in SnowWorld Zoetermeer
Wintersport Persdag breidt uit met Winterzon segment
De jaarlijkse Wintersport Persdag van het toeristisch pr-buro Baltus Communications krijgt uitbreiding. Na de dag de afgelopen acht jaar uitsluitend geconcentreerd te hebben op de wintersportsector zal vanaf dit jaar de bijeenkomst verbreding krijgen met een nieuw segment: winterzonvakanties. ‘Na acht jaar wordt het noodzakelijk om de persdag te verfrissen. Dat hebben we gevonden in het winterzonvakantiesegment dat in de kille en koude Nederlandse wintermaanden een logische aanvulling is op skivakanties,’ stelt initiator Marcel Baltus. Op de persdag informeren deelnemende wintersport- en winterzon touroperators, direct sellers, trein- en vliegmaatschappijen en buitenlandse landelijke, regionale en lokale verkeersbureaus de reismedia over het winternieuws voor het winterseizoen 2013/2014. Het bureau nam acht jaar geleden het initiatief om één moment te realiseren waarop journalisten zeer veel partijen kunnen spreken in plaats van tientallen afzonderlijke bijeenkomsten af te moeten lopen. Het wervingstraject is in gang gezet.
Overkill aan presentaties
Aan de thematische persdag liggen twee uitgangspunten ten grondslag. Veel journalisten willen in verband met deadlines en planning van artikelen bijtijds op de hoogte gebracht worden van wintersport en winterzon nieuws. Keuze van onderwerpen en bestemmingen in met name maandbladen, reisbladen, wintersporttitels en vakantiebijlagen in landelijke en regionale kranten worden lang van tevoren gepland. ‘Daarnaast geloven wij heilig in het concept om op één bijeenkomst een groot aantal landen en partijen te presenteren. Media worden overspoeld met tientallen persbijeenkomsten omdat veel organisaties nog steeds erg graag hun eigen presentaties willen houden. Journalisten geven steeds vaker aan dit ‘ieder voor zich’ denken en handelen niet altijd praktisch en efficiënt te vinden,’ aldus Baltus.
Brede mix spreekt aan
Baltus verwacht een redelijke belangstelling onder specifieke winterzonbestemmingen. ‘Denk onder meer aan Egypte, Canarische eilanden, Cyprus, Gambia, Turkije, Tunesië, Marokko, Algarve en Dubai omdat die bestemmingen juist in de wintermaanden aangenamer zijn dan hun hete zomer.’ Naar verwachting zal de mix van aanbieders ook meer journalisten aanspreken om langs te komen.