Aanstelling ‘Feel Good Manager’ stimulans voor sfeer op werkvloer
Expansiedrift vakantiedealwebsite Holidayguru kent geen grenzen
Holidayguru oprichters Daniel Krahn en Daniel Max hadden nooit verwacht dat hun brainstormsessie op het balkon thuis onder het genot van een paar biertjes zou resulteren in één van de meest succesvolle vakantie-internetsites in Europa. De schoolvrienden hadden als hobby het internet af te struinen naar zo goedkoop mogelijke vakantieaanbiedingen. Van je hobby je werk maken werd in de zomer van 2012 realiteit: onder de naam ‘Holidayguru’ lanceerden zij toen een website waarop spectaculaire vakantiedeals van meerdere reisorganisaties aangeboden worden. Het bleek een schot in de roos. Van enkele medewerkers in 2012 telt het bedrijf nu meer dan 125 personeelsleden en is de website behalve in Duitsland nu ook uitgerold in 11 landen. Nederland is een van de markten waar Holidayguru zwaar op inzet met www.holidayguru.nl. ‘Het is een prijsbewuste markt met een zeer hoge internetpenetratie waarbij vakanties een van de meest populaire zoektermen is,’ zegt project manager Nederland Gregory Wauters. Afgelopen maand bereikte de portal een mijlpaal met meer dan 5 miljoen Facebook fans wereldwijd. ‘Niet alleen zijn de droomaanbiedingen een reden voor ons succes, ook de onconventionele bedrijfsvoering draagt bij aan de geweldige groei. Zo heeft de directie besloten een ‘Feel Good Manager’ aan te stellen want een prettige werksfeer vertaalt zich in zeer betrokken werknemers,’ aldus Wauters.
Feel Good manager
‘Investeer in je personeel, dan gaan ze met plezier naar werk. Tevreden werknemers presteren gewoon beter en zowel ziekteverzuim als personeelsverloop is lager.’ Deze filosofie van het management lag ten grondslag aan het aanstellen van een full-time Feel Good Manager waarvan de werkzaamheden zeer divers zijn. Van het organiseren van een EK-pool, een jaarlijks Oktoberfest, een yoga-cursus en een spectaculair bedrijfsfeest waarbij iedere werknemer kon skydiven zijn enkele voorbeelden. Ook krijgt het personeel iedere dag gratis fruit of om de bloedsuikerspiegel op peil te houden: chocola. Iedere donderdagochtend wordt voor een wisselend groepje collega’s een ontbijt op kantoor gemaakt. Even een frustratie verwerken, dan ga je toch lekker een partijtje tafelvoetballen of darten.
Hitteverlof
Naast de georganiseerde personeelsmotivatie-activiteiten is men ook niet wars van spontane acties. ‘Toen de temperatuur tijdens de hitteperiode afgelopen maand een dag de 35 graden bereikte, stuurde de directie iedereen een email dat het hele kantoor om 14.00 uur zou sluiten om van het mooie weer te gaan genieten,’ aldus Wauters.
Locatie hoofdkantoor
Ook de locatie van het hoofdkantoor in Dortmund is een gouden zet qua personeelsmotivatie. Het pand biedt een grandioos uitzicht op de luchthaven van Dortmund waar het vliegverkeer symbolisch is voor het product waar het bedrijf zich in specialiseert: vakanties.
Klik hier voor bijbehorend beeldmateriaal.
Terug