Tentoonstellingen ‘Manfred Kuttner’ en ‘Capitalist Realism’ in Düsseldorf
De Langen Foundation toont van 19 juli tot 6 oktober een retrospectieve tentoonstelling van het werk van de Duitse contemporaine kunstenaar Manfred Kuttner. In zijn korte creatieve carrière tussen 1961 en 1964 maakte hij tientallen abstracte geometrische schilderijen met fluorescerende verf. Ook te zien zijn tekeningen, beschilderde voorwerpen, foto’s en zijn zelf gemaakte film A-Z. Vrijwel tegelijkertijd vindt van 21 juli tot 29 september de tentoonstelling ‘Life with Pop. A Reproduction of Capitalist Realism' plaats in de Kunsthalle Düsseldorf met een groot aantal reproducties werken van Gerhard Richter, Konrad Lueg, Sigmar Polke en Manfred Kuttner die in 1963 samen de groep ‘Kapitalistisch Realisme’ vormden. Nadere informatie is te vinden op www.langenfoundation.de en www.kunsthalle-duesseldorf.de
De Kunsthalle Düsseldorf toont 55 repoducties, 2 wallpapers, 200 parafernalia waaronder brieven, posters, kaarten en advertenties en vijf voorbeelden van grafische vormgeving uit de ‘Capitalist Realism’ periode. Het museum ziet met opzet af van het tonen van originelen. De kunstenaars zeiden ooit zelf dat schilderen een morele daad is en dat zij zich niet bezig hielden met het maken van mooie schilderijen. Ze richten zich op zaken als de ‘Wirtschaftswunder’- de economische opleving na WWII – en triviale onderwerpen als politieke portretten, kleinburgerlijk wonen, vakantiebestemmingen en concurrentie. Een bindend element in het werk van Richter, Polke en Lueg is dat zij zelf geen originelen tonen maar reproducties van voorwerpen zoals in bijvoorbeeld kranten of tijdschriften.
Manfred Kuttner (1937-2007) was slechts drie jaar actief als kunstenaar. Hij betrad het kunstpodium met zijn vrienden Gerhard Richter, Konrad Lueg en Sigmar Polke die samen de legendarische tentoonstelling Demonstrative Exhibition in Düsseldorf organiseerden in 1963, voorloper van de Duitse Pop Art beweging. Kuttner vertrok in 1961 uit Dresden naar de kunstacademie van Düsseldorf en legde zich toe op het gebruik van Plaka neon verf. Hoewel hij al snel voor economische zekerheid koos en een baan in de advertentiesector accepteerde wordt zijn werk tot op de dag van vandaag bewonderd en is van invloed op jonge kunstenaars als Thomas Scheibitz, Tauba Auerbach, Sue Williams, Laura Owens en Christopher Wool.
De Kunsthalle Düsseldorf toont 55 repoducties, 2 wallpapers, 200 parafernalia waaronder brieven, posters, kaarten en advertenties en vijf voorbeeld van grafische vormgeving uit de ‘Capitalist Realism’ periode. De naam werd voor het eerst gebruikt voor een happening die 1963 in Düsseldorf georganiseerd werd en waar werken gepresenteerd werden die een ironisch commentaar gaven op de idealisering van de consumptiemaatschappij en het kapitalisme. Op 11 oktober 1963 vond in het 'Möbelhaus Berges' in Düsseldorf een performance plaats van de kunstenaars Gerhard Richter en Konrad Lueg. Tijdens deze Leben mit Pop – Eine Demonstration für den kapitalistischen Realismus voorstelling kregen de toeschouwers eerst de kunstenaars te zien die in een woonkamer koffie zaten te drinken. Daarna werden zij door de showrooms geleid waar de verworvenheden van het kapitalisme getoond werden, terwijl er dansmuziek werd gedraaid. Hoogtepunt van dezekunststroming lag tussen 1963 en 1975 maar de nawerking ervan duurt tot op heden. De naam kapitalistisch realisme werd vooral bekend gemaakt door de galeriehouder en tentoonstellingsmaker René Block, die nauwe contacten met het viertal onderhield.
Terug