Een creatief, gedreven en pragmatisch PR-bureau voor de toeristische, lifestyle en culturele sector.
Lid van Travel Lifestyle Network, een internationaal netwerk van toeristische PR-bureaus.
Beste lezer, ik kan het woord niet meer horen. Het begint met een ‘r’ en eindigt op een ‘e’. En dan heb ik het niet over rapalje. We lezen de acht letters in een niet aflatende stroom dagelijks op internet en in de krant, horen het op de radio, zien het op tv. En tijdens de Vakantiebeurs en Vakantiesalon Brussel was het bijna een ‘trending topic’.
Ja, iedere sector heeft er last van, zo ook de reisindustrie. Economische malaise. Economische neergang. Laagconjunctuur. Sombere tijdingen. Achteruithollende boekingen. Onze expertise in elkaar de r……e aan te praten lijkt onze vaardigheden te overtreffen om efficiënt en doelgericht het tij te keren. In tijden van een financiële crisis toont zich de ware ondernemer.
Maar de branche blijft worstelen met de implicaties. Anticyclisch investeren en -denken vindt zijn weg naar de prullenbak. Acceptatie van de situatie is een wonderschoon advies maar het verwerkingsproces van een crisis duurt drie maal zo lang dan het reactief proces. Zakelijk gezien merkwaardig.
De r……e toont soms aan dat de ondernemerskwaliteiten in onze branche het braderieniveau nauwelijks ontstijgt. We munten niet bepaald uit door creativiteit en originaliteit. Slechts mondjesmaat kwam ik op de Vakdag van de Vakantiebeurs en de Vakantiesalon Brussel mensen tegen met een positieve ‘let’s go for it’ mentaliteit. De grote gemene deler lijkt nog immer een passieve en afwachtende houding aannemen en zijn toevlucht te zoeken tot geweeklaag, jammeren, mekkeren en klagen. En laat dat nou net het minst effectieve marketing en PR-instrument zijn.
Die vliegtuigstoel is leeg, het bed in de hotelkamer onbeslapen. Dat is zo’n keihard gegeven dat je toch onmiddellijk spectaculaire, ludieke, aansprekende, verrassende en grappige acties lanceert en betaalbare arrangementen in elkaar draait. Verlaagde prijzen doet nu eenmaal wonderen voor het consumentenvertrouwen. Okay, we ambiëren niet echt prijsoorlogen maar als je met de rug tegen de muur staat moet het soms gewoon. Anticyclisch investeren klinkt als een scheldwoord maar kan uitermate zinvol zijn.
Jammeren blijft de slechtste raadgever ooit. De toeristische sector zit in een vrije val en vergat de parachute vroegtijdig te openen. Wie zei dat goed advies duur betaald is?
Beste lezer, zullen we met zijn allen afspreken dat we dat achtletterwoord in ieder geval dit jaar voorgoed naar het rijk der prullenbak verwijzen. En vervangen door een veel nuttiger woord dat met een 'r' begint en op een 'e' eindigt: rebellie. In opstand komen tegen het doemdenken en gewoon gaan doen waar het voor mensen werkzaam in het toeristisch bedrijfsleven uiteindelijk op neer komt - ondernemen.
Zal een 'staycation' over 100 jaar gemeengoed zijn.
Duurzaam toerisme een te-ver-van-mijn-bed-show? Dat hoeft niet.
Wilt u ons aub fatsoenlijk bejegenen.
Hoe radeloos we allemaal ook mogen zijn, het mag niet tot wanhoop leiden.
want het wordt nimmer meer zoals het was.
Mag het een onsje méér fatsoen zijn aub!
Vakantiebeurzen - het zijn net dierentuinen.
Over reisindustrietje pesten en bespottelijke stuntprijzen.
Waarom besteedt de reissector niet meer aandacht aan dit fenomeen?
Nee, het is geen typefout noch een acroniem. Wel onze toekomst.
Over een week of 2 krijgt Nederland weer massaal het jaarlijkse vakantiegeld. Maar de reissector kan er naar fluiten.
De informatie-overload neemt absurde proporties aan.
Over de Aad Struijs persprijs en bloggers...
Over OAD, trendwachters en de nieuwe realiteit.
Zijn we de Vakantiebeurs beu?
De fulltime reisjournalist in ieder geval wel.
De hotelindustrie zou van deze vraag wakker moeten liggen.
Iedereen irriteert zich er aan. Maar niemand doet er wat aan.
Ik kan het woord niet meer horen. Het begint met een ‘r’ en eindigt op een ‘e’. En dan heb ik het niet over rapalje.