Een creatief, gedreven en pragmatisch PR-bureau voor de toeristische, lifestyle en culturele sector.
Lid van Travel Lifestyle Network, een internationaal netwerk van toeristische PR-bureaus.
Ik heb een grote voorliefde voor de Engelse taal – rijke woordenschat en verpletterend mooie uitdrukkingen. Maar bij één Engelstalig woord bekruipt mij altijd onverklaarbaar een kriebelig gevoel. ‘Trendwatcher’. Ook de reisindustrie heeft enkele van die zelfverklaarde glazenbolstaarders die vaak met aan elkaar gesmede Engelse woorden (‘coined for the occasion’ zeggen ze in Engeland – mooi hè!) ons willen overtuigen hoe u en ik over 30 jaar denken, doen en decideren. Tja. Denk het er uwe van.
Maar warempel. Een paar weken geleden – tijdens een Miljoenennota ontbijt voor ondernemers in Den Haag waar de ene ondernemer de andere nog dieper de recessie zat aan te praten – hield een ingehuurde trendwatcher mijn aandacht bovenmatig lang vast. Farik Tabarki is zijn naam en zijn presentatie was gedreven, snel, duidelijk en inspirerend bevestigend.
‘De crisis is voorbij dames en heren. Er is geen crisis – HET IS DE NIEUWE REALITEIT.’ Pats boem. Hoeveel duidelijker wil je het hebben. We denken met zijn allen nog veel te veel in termen van crises maar schakelen te traag om naar de brave new technological world. Kameleonvrees noem ik het maar. Stop met het gemekker over de crisis en accepteer dat de wereld van morgen niet langer de wereld van gisteren is.
Het bericht dat Oad Reizen faillissement heeft aangevraagd kwam voor onze sector als een mokerslag. Farik had waarschijnlijk gezegd dat dit helemaal niet zo verrassend was. Dit zwaard van Damocles hangt feitelijk al jaren boven het toeristisch maaiveld en heeft nu helaas maar onontkoombaar onverbiddelijk hard toegeslagen. Voorspelbaar dus? Ja, eigenlijk wel. Plaats een verouderd business model met zoveel stenen reisbureaus in de huidige economische neergang, bezuinigingen en de onstuitbare opkomst van internet met een hijgende bank in je nek en je hebt de basis ingrediënten voor serieuze problemen.
Helaas krijgt onze bedrijfstak in de media pas echt veel aandacht wanneer bedrijven omvallen en in hun berichtgeving blijkt toch vaak weinig kennis van zaken van onze sector. Niet alleen blijven ze OAD halsstarrig een reisburo noemen, als een van de oorzaken van dit debacle bleef het overaanbod aspect veelal onbesproken. Want behalve de Rabobank, de crisis en het te laat overschakelen naar DE NIEUWE REALITEIT als oorzaken van OAD’s ondergang te bestempelen, is deze vierde factor ook behoorlijk van invloed. Het aantal vakanties dat wij Nederlanders boeken gaat maar een kant op en dat is omlaag. Het plafond is bereikt maar er zijn simpelweg nog steeds te veel reisaanbieders die zich allemaal op die ene taartpunt zonder slagroom storten – zeker in het standaard zon-, wintersport- en stedentripvakantie segment waarin OAD opereerde is er enorme concurrentie.
Deze situatie is al lastig voor kleine spelers maar als de derde grootste touroperator in ons land valt spreekt dat toch wel boekdelen. Aanbod en vraag zijn al vele jaren niet meer in evenwicht en dat is een keiharde economische realiteit die niet zonder gevolgen kan blijven.
Alles verandert. Dus ook de wijze waarop Nederlanders hun vakantie boeken. Wen er maar aan. Laat je oude vertrouwde handelen, denkwijze, zakendoen en ondernemen vallen en bereid je voor op de technologische revolutie die zich nu afspeelt en alleen maar heftiger gaat worden – we staan aan de vooravond van veel meer spectaculaire innovaties en doorbraken.
Het goede nieuws, de crisis is voorbij wanneer u zich vanaf vandaag gaat richten, bezinnen en handelen op DE NIEUWE REALITEIT.
Zal een 'staycation' over 100 jaar gemeengoed zijn.
Duurzaam toerisme een te-ver-van-mijn-bed-show? Dat hoeft niet.
Wilt u ons aub fatsoenlijk bejegenen.
Hoe radeloos we allemaal ook mogen zijn, het mag niet tot wanhoop leiden.
want het wordt nimmer meer zoals het was.
Mag het een onsje méér fatsoen zijn aub!
Vakantiebeurzen - het zijn net dierentuinen.
Over reisindustrietje pesten en bespottelijke stuntprijzen.
Waarom besteedt de reissector niet meer aandacht aan dit fenomeen?
Nee, het is geen typefout noch een acroniem. Wel onze toekomst.
Over een week of 2 krijgt Nederland weer massaal het jaarlijkse vakantiegeld. Maar de reissector kan er naar fluiten.
De informatie-overload neemt absurde proporties aan.
Over de Aad Struijs persprijs en bloggers...
Over OAD, trendwachters en de nieuwe realiteit.
Zijn we de Vakantiebeurs beu?
De fulltime reisjournalist in ieder geval wel.
De hotelindustrie zou van deze vraag wakker moeten liggen.
Iedereen irriteert zich er aan. Maar niemand doet er wat aan.
Ik kan het woord niet meer horen. Het begint met een ‘r’ en eindigt op een ‘e’. En dan heb ik het niet over rapalje.